ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
מפיצים תורה בקליק - הצטרפו אלינו!
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר שאלות פרטיות בסוגיות שונות

פורים/משכן

שאלה
שלום הרב! הגמרא במגילה(יא.) אומרת- אמר רב חסדא בתחילה מלך על שבע ולבסוף מלך על עשרים ולבסוף מלך על מאה אלא מעתה (שמות ו, כ) ושני חיי עמרם שבע ושלשים ומאת שנה מאי דרשת ביה שאני הכא דקרא יתירא הוא מכדי כתיב מהודו ועד כוש שבע ועשרים ומאה מדינה למה לי ש"מ לדרשה. ע"כ. משמע שמסקנת גמרתינו זה שאחשוורוש מלך על 100 מדינות וזה כנגד המדרשים שמונים לו 120 מדינות, נכון? 2.בעניין בניית המשכן, האם כשהלווים הקימו בנו את המשכן הם בירכו ברכה כלשהיא (אולי "אשר קידשנו...לבנות משכן")? תודה!
תשובה
שלום נכון מאד. יש מחלוקת בין המדרשים בענין גודל והיקף מלכותו של אחשוראש. למחלוקת זו יש משמעות רעיונית וערכית והיא איננה מסתכמת רק בכמות המדינות שעליהם מלך אחשוראש. לגבי ברכה על הקמת המשכן - אינני מכיר ברכה מסוג זה. יתכן ולא ברכו אותה כיון שעיקר התכלית בהקמת המשכן היא העבודה בו ולא בניינו בלבד והכלל הוא שמברכים רק בשעת גמר המצוה. ניתן אף לומר בדומה לדבר במסכת סוכה נאמר- "העושה סוכה לעצמו אומר ברוך שהחיינו וקיימנו", פשט הדברים הוא שיש לברך שהחיינו בעת בניית הסוכה. אלא שהבית יוסף כתב בשם המרדכי שבזמנינו המנהג הוא שלא לברך בשעת הבנייה אלא בקידוש בליל יום טוב. האחרונים כתבו מספר טעמים למנהג זה, אחד מהן הוא: שעדיף לברך שהחיינו בזמן קיום המצווה בפועל. ולכן אין אנו מברכים שהחיינו בזמן בניית הסוכה, אלא בקידוש בליל יום טוב והברכה חלה גם על החג וגם על מצוות הסוכה. שיתכן וגם בנית המשכן לא ברכו ברכת שהחיינו אלא המתינו איתה לתחילת העבודה. יום טוב
עוד בנושא שאלות פרטיות בסוגיות שונות
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il